TRÄNARE

Här är några av oss som håller regelbundna aktiviteter på Move IF.

Vi gillar att samverka med andra föreningar och bjuder gärna in gästinstruktörer till våra regelbundna aktiviteter och evenemang när tillfälle ges.

Luiz Carlos Fernandes

a.k.a. Instrutor Chorão

Huvudansvarig tränare, Stockholm

Luiz Carlos Fernandes är en capoeira tränare från Rio de Janeiro, Brasilien. I capoeiravärlden är Luiz känd som Chorão (sv. gråtande pojke - vilket han inte alls är! :)). Han började träna capoeira och brasiliansk jiu jitsu från 8- års ålder i Rio de Janeiro. Han tränade med José Tadeu Carneiro Cardoso, mer känd som Mestre Camisa, som grundade den internationella capoeira skolan Abadá Capoeira.

Luiz resa till capoeirainstruktör började vid 25 års ålder, när han fick sitt gröna bälte i capoeira. Genom capoeira arbetade Luiz med många barn och ungdomar från olika favelor, riskområden i Rio de Janeiro, och även med en grupp äldre. Genom capoeiran kunde han hjälpa många barn och ungdomar till ett bättre socialt umgänge, en bättre livskvalitet och att ta sig ur eller aldrig beblanda sig med droger och kriminalitet. Luiz uppmuntrade alltid barnen och ungdomarna till att se på framtiden med ett nytt hopp, hitta styrka i sig själv och omfamna nya möjligheter.

År 2013, 2015 och 2017 tävlade Luiz i capoeira VM  i Brasilien och år 2015, 2016 och 2017 i capoeira EM  (Prag, Frankrike och Tyskland). Utöver det tävlade Luiz i Arnold Classic i Barcelona år 2016 och var jurymedlem i samma tävling år 2017. Hans idrottsliga engagemang innehöll flera kurser och utbildningar inom idrottspedagogik.

År 2014 besökte Luiz Sverige för första gången och år 2019 bosatte Luiz sig i Stockholm. Trots det fysiska avståndet från hans och capoeirans hemland  Brasilien passionen för den fina sporten inte har bleknat. Mellan 2015 och 2018 besökte Luiz Sverige periodvis och arbetade som capoeira instruktör för barn, ungdomar och vuxna i föreningen Abadá Capoeira Stockholm. Under denna tid undervisade han regelbundet ca 90 elever i olika åldrar. År 2017 anordnade Luiz den första internationella capoeira tävlingen i samband med Fitness festivalen i Stockholms Mässan i Sverige. Över 500 deltagare från över 10 länder har deltagit och tävlingen har väckt mycket intresse hos diverse idrottare och media.

Sedan 2019 bedriver Luiz regelbundna capoeira aktiviter genom Move IF i Årsta, Farsta och Bagarmossen. Utöver det, initierar han och genomför han diverse idrotts- och fritidsaktiviteter på uppdrag av Stockholms stad, kommuner och privata arrangörer.

Sedan mars 2023 är Luiz ordförande i Svenska Capoeiraförbundet och verkar för att bidra till utvecklingen av capoeira i Sverige.

Luiz har ett stort intresse i hälsa och idrott. På fritiden tränar han på gym, cross-fit, tennis, padel, snowboarding m.m. Han älskar att jobba både med barn och vuxna. Luiz finner en stor glädje i att dela med sig brasiliansk kultur med andra.

Fagner Tavares Costa

a.k.a. Professor Fagner

Huvudansvarig tränare, Göteborg

Född och uppvuxen i staden Paracatu MG, Brasilien.

Fagner började med capoeira när han var 12 år. Han har rest till över 15 länder där han har deltagit i diverse capoeira workshops och tävlingar. 2007 vann han 3:e plats i det brasilianska mästerskapet i den allmänna capoeiragruppen. 2017 blev han vinnare av Niteroense capoeira cup och kom 2:a i capoeira och akrobatik mästerskap i Terezópolis samma år. 2023 tävlade han i German Open Games i Tyskland samt Paranaue games i Spanien. På båda dessa evenemang nådde han semifinalen.

Sedan några år tillbaka bor Fagner i Göteborg och har glädjen att undervisa capoeira.

17636742_1472645146101483_7077133293726325738_o.jpg

Glöm inte att…

“Det finns en drivkraft som är kraftfullare än ånga, elektricitet och atomkraft: viljan.”

-Albert Einstein